LEDEN AANTREKKEN EN BEHOUDEN IN JE SPORTCLUB
Hoe kan je nieuwe leden aantrekken?
Maak werk van structurele marketing & communicatie in je club
Door structureel om te gaan met marketing en communicatie in je club:
✔ verhoog je je ledenaantal
✔ leren mensen van buitenaf je club kennen
✔ geef je een professionele indruk aan de buitenwereld
✔ vergroot je de naamsbekendheid in je regio
In 4 stappen naar nieuwe leden
Voor het aantrekken van nieuwe leden gebruiken we het trechtermodel (de zogeheten funnel).
Aan de bovenkant van de trechter komen alle potentiële leden binnen, die een denkbeeldige reis doorlopen richting een lidmaatschap van je club. In elke fase worden ze stap voor stap enthousiaster gemaakt over je werking, met als doel zoveel mogelijk nieuwe leden onderaan uit je trechter te halen.
Door met je club effectief in te spelen op de verschillende fases die kandidaten doorheen de trechter doorlopen, zullen meer sporters de weg naar je club vinden.
Zet jouw club ook in op volgende 4 fases?
1. Touchpoints installeren
Zet verschillende kanalen in om potentiële leden met jouw sportclub in contact te brengen. Want onbekend is onbemind.
2. Website uitbouwen
Bouw een stevige uitvalsbasis waar mensen zelf alle informatie over je club kunnen opzoeken als ze interesse tonen.
3. Proeftraining aanbieden
Voorzie een laagdrempelig instapaanbod waar sporters kunnen komen proeven van je sport.
1. Touchpoints installeren
Met touchpoints toon je jouw sportclub aan de buitenwereld. Probeer jouw club in de kijker te spelen bij zo veel mogelijk potentiële leden door op allerlei manieren jouw club zichtbaar te maken. Communiceer daarom duidelijk wat je club doet en wat je te bieden hebt.
Voorbeelden van touchpoints
✔ Maak je club(logo) zichtbaar in het straatbeeld! Breng clubkledij uit, hang een vlag in de sporthal of vraag leden om een affiche van je club aan hun raam te hangen. Als mensen met trots jullie kleuren dragen of iets van de club uithangen, tonen ze dat ze blij zijn deel uit te maken van jullie werking — deze positiviteit werkt aanstekelijk om nieuwe leden aan te trekken.
2. Website uitbouwen
Als je mensen goed triggert met touchpoints, gaan ze zelf informatie opzoeken over je sportclub. Een goede website is dan essentieel! Dit is het hoofdkwartier van je communicatie en marketing, de online verkoper die 24 op 7 voor jouw club werkt. Toon er dus de juiste info op de juiste manier.
Een goede website...
✔ geeft duidelijk antwoord op de 4 w's: wat, waar, wanneer, voor wie.
✔ heeft een dynamische uitstraling
✔ gebruikt call-to-actions: zet mensen aan tot actie bv. inschrijven voor een proeftraining, invullen contactformulier, e-mailadres achterlaten, bericht sturen,...
✔ heeft contactgegevens en info die binnen de 10 seconden vindbaar is.
✔ is sterk visueel en grafisch opgebouwd en weerspiegelt hoe het er op jouw club aan toe gaat. Want sport = emotie
✔ wordt opgebouwd met een duidelijk doel voor ogen: wie wil je bereiken & wat wil je bekomen? Bv. kinderen goesting doen krijgen om naar een proeftraining te komen
Hoe bouw je een website?
✔ Welke informatie plaats je best allemaal op je website?
✔ Met welke tools kan je zelf een website te maken?
✔ Hoeveel kost dat?
De Vlaamse Sportfederatie helpt je praktisch op weg met een handige leidraad!
3. Proeftraining aanbieden
Als mensen via je website overtuigd worden, kunnen ze afspreken om vrijblijvend kennis te maken met je sportaanbod. In je proeftraining tracht je sporters te overhalen om aan te sluiten.
Deelnemers zijn via Sporta gratis verzekerd tijdens hun eerste twee proeftrainingen. Handig toch?
Proeftrainingen aantrekkelijk maken
✔ Positieve en energieke sfeer: zorg voor een leuke en energieke ervaring. Een sportieve uitdaging die ook nog plezierig is, spreekt aan!
4. Lid worden - warm welkom
De proeftraining was super leuk en de deelnemer besluit zich aan te sluiten bij je sportclub. Fantastisch!
Geef nieuwe leden een warm welkom en maak ze duidelijk wegwijs in je club. Zo gaan ze goed van start! Enkele tips:
✔ Organiseer een inschrijvingsmoment als kick-off moment met info en ruimte voor vragen
✔ Maak een onthaalbrochure
✔ Hou een kennismakingsgesprek
✔ Geef uitleg bij je ongeschreven regels in je sportclub
✔ Gebruik een toegankelijk inschrijfsysteem
Tip: Gebruik de online aansluitmodule van Sporta. Leden kunnen zich eenvoudig online aansluiten bij je club. Bekijk video (2 min.)
Meer inspiratie rond nieuwe leden aantrekken
Je sportclub en de communicatie?
Communicatie is heel belangrijk voor sportclub. Maar niet alle sportclubs hebben het geld en de expertise om daar de grootste strategieën voor te bedenken. Maar hoe moeten ze het dan wel doen?
Test je kennis over ledenwervingHoe goed scoor jij?
Hoe kan je leden behouden?
Ledenbinding als fundament van je club
Bestaande leden behouden is mogelijks nog belangrijker dan nieuwe leden werven.
Een gezond verenigingsleven ligt aan de basis van alles en zorgt ervoor dat je leden loyaal en betrokken blijven.
De sleutel is om een sfeer van verbondenheid te creëren waarin leden zich gewaardeerd en thuis voelen. Zijn je leden tevreden, dan zullen ze loyaal zijn en betrokken blijven.
1. Investeer in een warme clubcultuur
Zorg dat je club meer is dan alleen sport. Organiseer verbindende momenten om de onderlinge band te versterken. Bv.:
- organiseer een barbecue, feestavond of borrel
- sluit het seizoen af met een familiedag voor leden en hun familie, met een open tornooi
- nodig een interessante spreker uit over een actueel clubthema
- zet sportieve én niet-sportieve verwezenlijkingen in de kijker. bv. met 'een lid of ploeg van de maand'
2. Stimuleer inspraak & eigenaarschap
Betrek leden bij beslissingen, activiteiten of verbeterinitiatieven binnen de club zodat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Bv.:
- Hou jaarlijks een brainstormsessie of ideeënmoment over de club
- Ga in gesprek met leden om te horen wat er speelt en welke behoeften er leven
- Betrek leden bij clubinitiatieven bv. bij organisatie van event, jeugdwerking, materiaalbeheer of communicatie
- Maak leden verantwoordelijkheid voor een taak
3. Zorg voor duidelijke en regelmatige communicatie
Hou leden regelmatig op de hoogte via nieuwsbrieven, sociale media of een clubapp. Bv.:
- Stuur een maandelijkse nieuwsbrief met updates, activiteiten en belangrijke info
- Gebruik sociale media en/of een clubapp actief voor foto's, polls of herinneringen te delen
- Stel een jaarkalender op met alle geplande activiteiten en hoogtepunten zodat leden vooruit kunnen plannen
- Hou je website up to date
Meer inspiratie rond leden behouden
- Uitgebreide detailinfo rond ledenbehoud
- Wat kan een sportclub doen om leden te binden?
- Meer betrokken leden in je sportclub
Bronnen
- Bijscholing Sporta 12/9/2024 - Communicatie en marketing voor een ledengroei
- https://www.vlaamsesportfederatie.be/


