Leden aantrekken en behouden – praktische tips voor jouw sportclub | Sporta Team

LEDEN AANTREKKEN EN BEHOUDEN IN JE SPORTCLUB

LAAT JE SPORTCLUB 
GROEIEN EN BLOEIEN

Hoe trek je nieuwe leden aan en kan je leden binden aan je club? Alle info op een rijtje.

Nieuwe leden aantrekken
Een warm welkom voor nieuwe leden
Leden behouden

Hoe kan je nieuwe leden aantrekken?

Maak werk van structurele marketing & communicatie in je club

Door structureel om te gaan met marketing en communicatie in je club:

✔ verhoog je je ledenaantal
✔ leren mensen van buitenaf je club kennen
✔ geef je een professionele indruk aan de buitenwereld
✔ vergroot je de naamsbekendheid in je regio

In 4 stappen naar nieuwe leden

Voor het aantrekken van nieuwe leden gebruiken we het trechtermodel (de zogeheten funnel). 

Aan de bovenkant van de trechter komen alle potentiële leden binnen, die een denkbeeldige reis doorlopen richting een lidmaatschap van je club. In elke fase worden ze stap voor stap enthousiaster gemaakt over je werking, met als doel zoveel mogelijk nieuwe leden onderaan uit je trechter te halen.

Door met je club effectief in te spelen op de verschillende fases die kandidaten doorheen de trechter doorlopen, zullen meer sporters de weg naar je club vinden.

Zet jouw club ook in op volgende 4 fases?

1. Touchpoints installeren

Zet verschillende kanalen in om potentiële leden met jouw sportclub in contact te brengen. Want onbekend is onbemind.

2. Website uitbouwen

Bouw een stevige uitvalsbasis waar mensen zelf alle informatie over je club kunnen opzoeken als ze interesse tonen.

3. Proeftraining aanbieden

Voorzie een laagdrempelig instapaanbod waar sporters kunnen komen proeven van je sport.

1. Touchpoints installeren

Met touchpoints toon je jouw sportclub aan de buitenwereld. Probeer jouw club in de kijker te spelen bij zo veel mogelijk potentiële leden door op allerlei manieren jouw club zichtbaar te maken. Communiceer daarom duidelijk wat je club doet en wat je te bieden hebt.

Voorbeelden van touchpoints
✔ Flyers/folders/posters: offline kanalen zijn zeker niet dood! Verdeel flyers, folders of hang affiches op relevante plaatsen op. Vermeld eventueel QR-codes.
Tip: Met de online tool Canva maak je super eenvoudig mooie grafische ontwerpen.
✔ Sportkampen: speel je club in de kijker door activiteiten te organiseren die openstaan voor iedereen.
Tip: Sporta ondersteunt jouw club bij de organisatie van een sportkamp. Op zoek naar een stap-voor-stap handleiding of een verzekering? Ontdek het hier.
✔ Social media: ideaal om de sfeer op je club weer te geven, je troeven aan te prijzen, of doorkliks te voorzien naar je website.
Tip: Lees in ClubSupport "7 tips voor succesvolle Facebook-posts"
✔ Google "Mijn Bedrijf": wees beter zichtbaar in Google met deze gratis feature om adres, openingsuren, website, foto's,... te delen.
Tip: Alle info om een gratis bedrijfsprofiel aan te maken, vind je hier.
✔ Mond-tot-mondreclame: bij positieve ervaringen zijn aanbevelingen van anderen een krachtig middel om je club te laten bloeien.
Tip: Een goed draaiende clubwerking is daarom zeer waardevol om mond-tot-mondreclame te stimuleren.
✔ Sportdagen en -markten: eventueel i.s.m. je stad of gemeente. Interessant om hier als club aan mee te werken.
Tip: Kijk in ClubSupport voor bijkomende inspiratie over het thema ledenwerving bv. "Ledenwervingsactiviteiten: tips en voorbeelden"
✔ Persberichten: nieuwsfeiten delen met buitenwereld, journalisten, lokaal bladje, gemeente of stad.
Tip: In dit artikel vind je enkele interessante inzichten over persberichten die je kan toepassen op clubniveau
✔ E-mailmarketing: verstuur met een marketing mailprogramma direct mails naar je doelgroep.
Tip: Gebruik gratis tools (bv. Mailchimp) waarmee je eenvoudig (marketing)mails kan opmaken en versturen.
✔ Website van stad/gemeente: zorg ervoor dat de juiste contactgegevens vermeld staan.
Tip: Hou een korte lijn met je lokale bestuur. Gebruik de kanalen van je stad/gemeente om je club in de kijker te spelen!
✔ Initiaties in scholen: laat kinderen in naburige scholen kennismaken met je sport.
Tip: LO-leerkrachten vinden initiaties in niet alledaagse sporten dikwijls leuk omdat ze niet beschikken over het juiste materiaal of kennis. Een kans voor jouw club?

✔ Maak je club(logo) zichtbaar in het straatbeeld! Breng clubkledij uit, hang een vlag in de sporthal of vraag leden om een affiche van je club aan hun raam te hangen. Als mensen met trots jullie kleuren dragen of iets van de club uithangen, tonen ze dat ze blij zijn deel uit te maken van jullie werking — deze positiviteit werkt aanstekelijk om nieuwe leden aan te trekken.

2. Website uitbouwen

Als je mensen goed triggert met touchpoints, gaan ze zelf informatie opzoeken over je sportclub. Een goede website is dan essentieel! Dit is het hoofdkwartier van je communicatie en marketing, de online verkoper die 24 op 7 voor jouw club werkt. Toon er dus de juiste info op de juiste manier.

Een goede website...

✔ geeft duidelijk antwoord op de 4 w's: wat, waar, wanneer, voor wie.

✔ heeft een dynamische uitstraling

✔ gebruikt call-to-actions: zet mensen aan tot actie bv. inschrijven voor een proeftraining, invullen contactformulier, e-mailadres achterlaten, bericht sturen,...

✔ heeft contactgegevens en info die binnen de 10 seconden vindbaar is.

✔ is sterk visueel en grafisch opgebouwd en weerspiegelt hoe het er op jouw club aan toe gaat. Want sport = emotie

✔ wordt opgebouwd met een duidelijk doel voor ogen: wie wil je bereiken & wat wil je bekomen? Bv. kinderen goesting doen krijgen om naar een proeftraining te komen

Hoe bouw je een website?

✔ Welke informatie plaats je best allemaal op je website?

✔ Met welke tools kan je  zelf een website te maken?

✔ Hoeveel kost dat?

De Vlaamse Sportfederatie helpt je praktisch op weg met een handige leidraad!

3. Proeftraining aanbieden

Als mensen via je website overtuigd worden, kunnen ze afspreken om vrijblijvend kennis te maken met je sportaanbod. In je proeftraining tracht je sporters te overhalen om aan te sluiten.

Deelnemers zijn via Sporta gratis verzekerd tijdens hun eerste twee proeftrainingen. Handig toch?

Proeftrainingen aantrekkelijk maken

✔ Positieve en energieke sfeer: zorg voor een leuke en energieke ervaring. Een sportieve uitdaging die ook nog plezierig is, spreekt aan!

✔ Gratis: biedt één of meerdere proeftrainingen gratis aan. Hou de instapdrempel dus laag.
✔ Creëer sociale momenten: introduceer nieuwe deelnemers, kaart na met een drankje, vraag naar hun ervaringen, geef persoonlijke aandacht,...
✔ Ouders: in geval van jeugdleden, probeer je ouders te betrekken. Geef uitleg en feedback over de eerste training, doe een babbeltje,...

Volgende stap: leg duidelijk uit hoe je na de proeftraining (voordelig) lid kan worden of eventueel nog een keer vrijblijvend mee kan doen.

4. Lid worden - warm welkom

De proeftraining was super leuk en de deelnemer besluit zich aan te sluiten bij je sportclub. Fantastisch!

Geef nieuwe leden een warm welkom en maak ze duidelijk wegwijs in je club. Zo gaan ze goed van start! Enkele tips:

✔ Organiseer een inschrijvingsmoment als kick-off moment met info en ruimte voor vragen

✔ Maak een onthaalbrochure

✔ Hou een kennismakingsgesprek

✔ Geef uitleg bij je ongeschreven regels in je sportclub

✔ Gebruik een toegankelijk inschrijfsysteem

Tip: Gebruik de online aansluitmodule van Sporta. Leden kunnen zich eenvoudig online aansluiten bij je club. Bekijk video (2 min.)

Je sportclub en de communicatie?

Communicatie is heel belangrijk voor sportclub. Maar niet alle sportclubs hebben het geld en de expertise om daar de grootste strategieën voor te bedenken. Maar hoe moeten ze het dan wel doen?

Test je kennis over ledenwerving
Hoe goed scoor jij?

Doe de test!

Hoe kan je leden behouden?

Ledenbinding als fundament van je club

Bestaande leden behouden is mogelijks nog belangrijker dan nieuwe leden werven.

Een gezond verenigingsleven ligt aan de basis van alles en zorgt ervoor dat je leden loyaal en betrokken blijven. 

De sleutel is om een sfeer van verbondenheid te creëren waarin leden zich gewaardeerd en thuis voelen. Zijn je leden tevreden, dan zullen ze loyaal zijn en betrokken blijven.

1. Investeer in een warme clubcultuur

Zorg dat je club meer is dan alleen sport. Organiseer verbindende momenten om de onderlinge band te versterken. Bv.:

  • organiseer een barbecue, feestavond of borrel
  • sluit het seizoen af met een familiedag voor leden en hun familie, met een open tornooi
  • nodig een interessante spreker uit over een actueel clubthema
  • zet sportieve én niet-sportieve verwezenlijkingen in de kijker. bv. met 'een lid of ploeg van de maand'

2. Stimuleer inspraak & eigenaarschap

Betrek leden bij beslissingen, activiteiten of verbeterinitiatieven binnen de club zodat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Bv.:

  • Hou jaarlijks een brainstormsessie of ideeënmoment over de club
  • Ga in gesprek met leden om te horen wat er speelt en welke behoeften er leven
  • Betrek leden bij clubinitiatieven bv. bij organisatie van event, jeugdwerking, materiaalbeheer of communicatie
  • Maak leden verantwoordelijkheid voor een taak

3. Zorg voor duidelijke en regelmatige communicatie

Hou leden regelmatig op de hoogte via nieuwsbrieven, sociale media of een clubapp. Bv.:

  • Stuur een maandelijkse nieuwsbrief met updates, activiteiten en belangrijke info
  • Gebruik sociale media en/of een clubapp actief voor foto's, polls of herinneringen te delen
  • Stel een jaarkalender op met alle geplande activiteiten en hoogtepunten zodat leden vooruit kunnen plannen
  • Hou je website up to date

Bronnen